Boeing uzavřel čtvrtletí se ztrátou. Výsledky jsou i přes nejistoty velmi nadějné.

  • 2025-04-24 12:22

Boeing ve středu oznámil výsledky hospodaření za první čtvrtletí. Přes výrazný nárůst dodávek a celkové zlepšení ve všech oblastech hospodařil výrobce se ztrátou. Od krize 737 MAX v roce 2019 byl Boeing v plusu jen jediné čtvrtletí. Ztrátu však letos výrazně snížil.

Výrobce je přesvědčen, že je na správné cestě ke zotavení. Totéž si zjevně myslí finanční trhy, které i přes spekulace o možných dopadech Trumpových cel poslaly akcie Boeingu o 6% nahoru. Armagedon způsobený celní válkou s Čínou se neočekává. 

Trumpova cla a obchod s Čínou

Pokud jde o celní válku, šéf Boeingu Kelly Ortberg oznámil: „Zatímco pečlivě sledujeme vývoj v oblasti globálního obchodu, náš silný začátek roku v kombinaci s poptávkou po letadlech a zakázkami na naše produkty a služby v hodnotě půl bilionu dolarů nám poskytuje flexibilitu, kterou potřebujeme k orientaci v tomto prostředí,“ napsal Ortberg.

Během části konferenčního hovoru s otázkami a odpověďmi Ortberg analytikům řekl: „Mám opravdu dobrý pocit z našeho celkového plánu pro tento rok, i když očekávám, že situace v Číně nám vezme část prostoru, který jsme si vytvořili silnými dodávkami v prvním čtvrtletí.“

Ortberg uvedl, že Čína vrátila dvě ze tří letadel, která byla v zemi připravena k dodání, protože čínská vláda kvůli obchodnímu sporu převzetí pozastavila. Dvě vrácené 737-8 byly určeny Xiamen Airlines. Boeing plánoval, že letos do Číny dodá okolo 50 letadel. Pokud jde o přístup k prodejům do Číny, společnost bude během sporu „poměrně pragmatická“. Ihned po vyhlášení čínské „blokády“ Ortberg prohlásil, že stroje budou přesměrovány k jiným zákazníkům a pokud Čína přejímky neobnoví, „čínské“ výrobní sloty budou alokovány jiným zákazníkům.

Během prvního čtvrtletí dodal Boeing do Číny 18 letadel, z toho 12 MAXů. Zda zbývajících asi 32 letadel dorazí do Číny nebo jinam dnes nikdo netuší. Ortberg uvedl, že Boeing má stále ještě uskladněno asi 40 letadel 737 MAX určených čínským zákazníkům, přičemž ve výrobě jsou také čtyři 787 pro čínské zákazníky. Boeing se poučil z doby po covidu, kdy letadla pro čínské zákazníky zůstala v dlouhodobém uložení několik let. Poučen zkušenostmi a situací s cash flow bude tentokráte jednat rychleji.

„Letadla, která ještě nebyla vyrobena, můžeme přesměrovat k jiným zákazníkům,“ řekl Ortberg médiím. „U již vyrobených letadel tomu říkáme remarketing. Na trhu je dostatek zákazníků, kteří mají zájem o MAXy.“ Zájem aerolinek, jako jsou Air India či Malaysian Airlines, mu dává za pravdu.

Ačkoliv to Boeing přímo neřekl, situace není nevýhodná. Letadla, která byla koupena před mnoha lety za tehdejší ceny, může Boeing nyní prodat za stávající tržní ceny. Navíc se zbaví případných penalizací za pozdní dodávky. Na druhou stranu bude čelit vícenákladům „remarketingu“, např. nutností modifikovat interiéry letadel. Na své si přijde rovněž lakovna.

Pokud jde dopady cel na vstupu, Boeing platí 10% daň z dovozu ze zemí jako Japonsko a Itálie. Očekává však, že část těchto nákladů se mu vrátí při vývozu letadel. Největší podíl dovážených součástí vykazuje typ 787, nejmenší naopak 737. S výjimkou 787 je zhruba 80 % komponent letadel Boeing domácí provenience. Celkovou situaci v případě nejprodávanějšího a nejziskovějšího letadla Boeingu tudíž cla výrazně neovlivní.

Hospodářské výsledky prvního čtvrtletí

Boeing v prvním čtvrtletí snížil svou čistou ztrátu na 31 milionů dolarů proti ztrátě 355 milionů dolarů ve stejném období loňského roku. Cash flow bylo negativní ve výši 2,3 miliardy dolarů, což je méně, než očekávali analytici.

Boeing ukončil čtvrtletí s hotovostí a obchodovatelnými cennými papíry ve výši 23,7 miliardy USD, což je pokles oproti 26,3 miliardy USD k 31. prosinci. Dluh činil 53,6 miliardy USD, což je mírný pokles oproti konci loňského roku. Společnost má k dispozici nečerpaný úvěrový rámec ve výši 10 miliard USD.

Tržby meziročně vyrostly o 18 procent na 19,5 miliardy dolarů. Hospodářské výsledky pozitivně ovlivnil zejména nárůst dodávek 737 MAX, které v loňském roce srazily dopady incidentu letadla 737-9 Alaska Airlines a 52 dni trvající stávka odborů IAM. V prvním čtvrtletí dodal Boeing zákazníkům 130 letadel proti 83 letadlům v prvním čtvrtletí 2024. Na druhou stranu je to přesně stejný počet, jako byl dodán v prvním čtvrtletí 2023, takže o bodu obratu se zatím mluvit nedá.
 

Společnost uvedla, že očekává návrat k tempu výroby 737 MAX na úroveň 38 letadel měsíčně, což je strop stanovený FAA. Produkce typu 787, nyní na úrovni 5 exemplářů měsíčně, by měla letos vzrůst na 7 kusů měsíčně. Obě čísla jsou však nižší než původně plánované cíle (42 MAXů a 10x 787 měsíčně). Zvýšení tempa výroby Boeingu 737 MAX označil Ortberg za „klíč k tvorbě hotovosti“.

Boeing 22. dubna oznámil, že dosáhl dohody s investiční softwarovou firmou Thoma Bravo o oddělení části společnosti za 10,55 miliardy USD v hotovosti. Dohoda zahrnuje aktiva společností Jeppesen, ForeFlight, AerData a OzRunways. Uzavření transakce se očekává do konce roku 2025.

„Boeing se ubírá správným směrem. Díky pokračujícímu zaměření na bezpečnost a kvalitu se začíná zvyšovat naše provozní výkonnost,“ uvedl Kelly Ortberg. V dopise zaměstnancům letošek označil za „rok obratu“ a poukázal na zvyšování dodávek letadel a zlepšování jejich kvality. Nutno připomenout, že bývalý generální ředitel Calhoun napsal velmi podobný dopis o „roku obratu“ zaměstnancům již vloni. Rok obratu se pak změnil v rok nezdaru a Calhoun byl zaměněn Ortbergem. To ukazuje, že situace Boeingu zůstává stále nejistá. (Foto: The New Yorkl Times, Aviations24.be, WSJ, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Comments



Miroslav - unsigned guest (...73.21...)
2025-04-25 08:56
Na okraj....

Asi máloktorý americký prezident tak poškodil Boeing za celú jeho vskutku unikátnu históriu ako práve pán Trump za pár mesiacov po svojom znovuzvolení.

1 record

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details