Nový vývoj dostává kauza přímého nákupu izraelských bezpilotních prostředků IAI Heron Mk. 1 pro českou armádu. Jak jsme již informovali, volba Heronů Mk.1 se může zdát podivná, neboť Herony mají řadu vážných problémů, a to včetně nespolehlivosti, neschopnosti nosit zbraně, zastaralé konstrukce a faktu, že neodpovídají relevantním standardům NATO.
Ministerstvo obrany v reakci na námitky ze strany českého výrobce působícího na stejném poli uvedlo, že „zahájení jednání s izraelskou vládou o pořízení tří bezpilotních letounů Heron 1 vychází z přesné technické specifikace české armády, která tento stroj vyhodnotila jako optimální pro své potřeby. Cílem je pořídit armádě takovou techniku, kterou sama považuje za nejlepší pro plnění svěřených úkolů,“ jak sdělila ČTK Natálie Forsterová z tiskového oddělení ministerstva.
Smlouva na pořízení tří bezpilotních letounů Heron 1 za 1,5 miliardy by podle ministryně obrany Jany Černochové (ODS) mohla být uzavřena ještě letos. Letadla budou pořízena přímým nákupem, tedy bez výběrového řízení. Nyní se ale dozvídáme, že cena Heronů už není 1,5 miliardy korun, jak se původně udávalo, ale 2,7 miliardy, což je nárůst zhruba o 80 %.Tuto informaci přinesl server Novinky zde.
Ministerstvo obrany k tomu ústy mluvčí Simony Cigánkové poskytuje následující vysvětlení: „Navýšení předpokládané hodnoty veřejné zakázky vzešlo z procesu ukončení tržní konzultace, která byla vedena se všemi potenciálními dodavateli bezpilotních prostředků dané kategorie. Konečná výše předpokládané hodnoty, která detailnějším způsobem reflektovala veškerá kritéria Armády ČR, mohla být tedy s jistotou známa až po vyhodnocení veškerých podkladů v rámci předběžné tržní konzultace.“
Vzhledem k tomu, že v srpnu ministerstvo ujišťovalo, že za 1,5 miliardy získá armáda bezpilotní prostředky „optimální pro své potřeby“, a to na základě „přesné technické specifikace české armády“, je nejasné, jak detailní reflexe veškerých kritérií Armády ČR“ mohla vest ke zvýšení ceny o 80 %.
V každém případě se zdá, že ministerstvo (či armáda) neví, co přesně kupuje a za kolik. To rozhodně není povzbudivé zjištění s ohledem na nadcházející nákup letadel F-35, které chceme pořídit opět přímým nákupem, tedy bez soutěže dodavatelů. O úskalích nákupu F-35 jsme podrobně psali zde. (Foto: wikimedia)
ta nižší cena je bez výzbroje, ta vyšší s výzbrojí. Diskutéři místo výkřiků by se mohli třeba pokusit něco zjistit.
petrp: čtení článků na planes.cz není povinné. Pokud vás zajímá výhradně civilní letectví, Herony číst rozhodně nemusíte. Přehled návštěvnosti kupodivu ukazuje, že články o vojenských letadelech jsou sice okrajovým tématem na planes.cz, zato mají vysokou návštěvnost.
Článek je mimo mísu,mudrování o vojenských dronech na stránkách o civilním letectví?
Jan Sramek: muzete byt ve sve kritice ponekud konkretnejsi? Upresnit ony polopravdy i spatny kontext? Pokud kritizujete, bylo by dobre vedet co. Jinak je to prazdne placani. Ctenari by jiste Vase spravne informace ocenili.
jak to tak vypadá, postřeh o generálech připravujících se na minulou válku, má nejen setrvalou platnost, ale nabývá netušených hodnot !
Bohužel další článek plný polopravd a neúplných informací v zavádějícím kontextu. Server na fotky super, ale novinářská kvalita příspěvků je mizerná...
Jinak nic ve zlém. H
Ivan: na 3 A320 by to nestačilo, ale 3x 737 Max 8 by za to koupit šel
Co za to chrastítko ještě budou chtít?
Snad udělají výběrko, jinak je to zřejmě jasné, odkud vítr fouká.
a kolikže stojí třeba A320?
Jj ODS ví jak rozfofrovat veřejné finance
Celkem 10 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
cyklista : použití výzbroje u Heornu MK.1 výrobce IAI neudává