airBaltic dnes provozují park 41 letounu A220-300 z objednávky 50 letadel. Na dalších 30 letadel A220 mají airBaltic opci.
Generální ředitel Martin Gausse překvapil, když oznámil, že chce flotilu společnosti zdvojnásobit na až 100 letadel. Z toho 60 bude provozovat z bází mimo domácí základnu v Rize. Plán zavání megalomanií, a to i s ohledem na to, že airBaltic ztrácejí podíl na svém domácím trhu.
Přes nynější rychlé zotavení airBaltic dlouhodobě nedosahují nijak zářných hospodářských výsledků. Firma zmiňuje těžkosti spojené se ztrátou trhů Ukrajiny a Ruska. V obchodním plánu 2022 očekávala, že tento business přinese 7 % cestujících a 3 % výnosů. Za výpadek těchto trhů firma nenašla náhradu. Přestože společnost sází na masivní expanzi, náhradu za ztracené trhy Ruska a Ukrajiny dosud nenašla. Dobrých výsledků nedosahovala společnost ani před válkou na Ukrajině, což vedlo k nutnosti airBaltic v podstatě nacionalizovat, aby se předešlo krachu společnosti. Lotyšsko nyní drží ve společnosti 97,97 %.
Zdálo by se, že firma má již nyní letadel více než dost. Více než třetinu aktivní flotily dnes firma pronajímá i s posádkami, údržbou a pojištěním (ACMI), neboť pro ně nemá jiné využití. Jak bylo zmíněno, na domácím trhu ztrácí půdu pod nohama.
V roce 2022 vyrostly výnosy společnosti na 500 milionů eur, provozní zisk činil 32 milionů eur a čistá ztráta 52 milionů eur. Výroční zpráva společnosti za rok 2022 je zde.
Firma plánuje příští rok vstoupit na burzu. airBaltic potřebují čerstvý kapitál, aby mohly stávajících 30 opcí na A220 konvertovat na pevné objednávky. Z těchto 30 letadel má být 26 určeno k pronájmu ACMI, tj. včetně posádek, údržby a pojištění. Kromě toho si společnost zajistí opci na dalších až 20 strojů. Celkem tedy již zmíněná až stovka letadel A220-300.
Z této stovky bude podle Gausse 60 bázováno v jiných zemích. To znamená, že přinejmenším 26 strojů bude určeno na ACMI a 60 půjde na jiné trhy. Domácí trh tak bude z hlavní báze obsluhovat 14 strojů, trhu pobaltských republik bude dedikováno celkem 40 strojů.
Lotyšští daňoví poplatnici by se mohli a měli ptát, proč společnost, do které vložili v posledních letech 200 milionů dolarů (za majetkový podíl) a dalších 90 milionů dolarů půjček (v letech 2021 a 2022) plánuje drtivou většinu aktivit mimo Lotyšsko.
Myšlenka velké expanze na severské trhy má také své trhliny. Vloni airBaltic poprvé expandovaly z Pobaltí na severské trhy, když ustavily bázi ve finském Tampere (TMP). Nyní Gauss přiznává, že výkony báze byly horší, než se plánovalo, ale slibuje, že letošek bude lepší.
Gauss nepočítá s návratem na ruský trh, ale předpokládá návrat na ukrajinský trh.
Nic není nemožné, avšak většina velkých evropských společností drží silné pozice na svých domácích trzích a z nich expandují dále. Málo obvyklý je také obchodní model společnosti, která je hybridní, tj. kombinuje nízkonákladový model s tradiční aerolinkou a zároveň má ambici stát se jedním z největších evropských ACMI provozovatelů. Přitom bude zákazníkům nabízet jediný typ letadla, navíc ne úplně typický. Airbusy A220 jsou nepochybně dobrá letadla, ale na rozdíl od Airbusů A320 či Boeingů 737 nejsou mainstreamem evropských aerolinií. Svůj ambiciózní bude airBaltic naplňovat pod silným tlakem velkých nízkonákladových dopravců, kteří již nyní airBaltic domácí trh ujídají.
Čtenáři to celé může připomínat neslavnou Tvrdíkovu éru v ČSA. Je nutno přiznat, že strategie airBaltic není nepodobná strategii Smartwings. Ovšem s podstatným rozdílem, že Smartwings mají ambice odpovídající příležitostem a dlouhodobě prokazují, že svou strategii dokáží efektivně naplňovat.
Strategie airBaltic proto spíše než jako dobře promyšlená a přesně cílená připomíná střelbu z brokovnice s vírou, že něco padne do cíle.
Bude v každém případě zajímavé sledovat, jak to celé dopadne. (Foto: AINonline, wikimedia.com)
Čo je na nej nebezpečné? Že namiesto 300 € za letenku platíme len 60 €? Alebo že zo svojich daní neživím firmu, ktorá sa nie je schopná uživiť sama svojou činnosťou? By ma zaujímalo koľko zo svojej podpory v nezamestnanosti by si bol ochotný prispieť na toho tvojho národného dopravcu, aby si na neho mohol byť hrdý. Debilné kecy od piva...
Ivo: Význam môjho nicku ste neurčili správne (ak už ste túto tému začal). Čo je podľa vás na mojich názoroch "demagogické, rusko fašistické"? Podľa mňa si tu môže každý napísať slobodne svoj názor k téme? Či nie, demokracia tu už skončila?
Chcel som poukázať na vec, že až prílišná liberalizácia na trhu leteckej dopravy je rovnako nebezpečná ako prílišná regulácia. A že bolo by vhodnejšie nájsť tu určitý balans a vydať sa zlatou strednou cestou.
...a přitom se stačí podívat kam to dotáhl náš národní dopravce ke svému stému vyročí, že?
Pro soudruha Pvo (asi protivzdušná obrana...).Nic proti národním dopravcům. Ale musí být efektivní a konkurenceschopní. Ne jako Italové, kteří pravidelně každých 5,10 let zachraňuji svoje aerolinie. Doba se změnila a i tento byznis se musí přizpůsobit. A ty vaše demagogické, rusko fašistické názory si prosím nechte na jiné, vám blízké portály! Děkuji.
PVo: a to si vem, že takovej bordel není jen v Evropě, ale i ve Státech. Chudákům Deltě, United a American se tam do toho cpe SouthWest, Frontier, JetBlue, Spirit, ... a ty jsou dokonce tak nenažraný, že už pokukujou i po letech přes oceán - neslýchaný, co?
pvo: to je pláče, to je pláče.
PVo...takže to byste nejdříve musel dostat slovensko z EU a pak pokračovat sbírkou na národní aerolinku.
Ryanair také nemusím, ale fakt je, že on tu svojí, jak říkáte "nenažranost" organizuje a financuje sám.
A pokud mu, například letiště BTS dá výhodné podmínky pro provozován nebo dokonce dotaceí a podepíše smlouvu, tak to také není problém Ryanairu, ale města/kraje/majitele letiště.
Smutné, kam sme sa to dostali. Ja ako slovenský daňový poplatník by som veľmi rád privítal (dokonca aj nezištne prispel), keby vláda naliala financie do nášho národného leteckého dopravcu, ktorého už žiaľ 16 rokov nemáme. Nenažranci typu Ryanair, Wizz Air, ale aj easyJet postupne obsadzujú trhy a najradšej by lietali odvšadiaľ všade. Čo to je za Európu národov? Veď naše národné aerolínie liberalizácia leteckého trhu v EÚ, hlavne v štátoch bývalého východného bloku, likviduje! EÚ sa (nielen) v civilnom letectve stala žalárom národov - o svoje národné aerolinky prišli Slovensko, Maďarsko, Slovinsko, Litva aj Estónsko.
Myslím si, že určitá forma regulácie by tu byť mala. Keď sú tu nízkonákladovky, nech tu sú, ale ako sa vraví - odtiaľ potiaľ. Nemôže to byť na úkor existencie vlajkových dopravcov. Môj názor je, že každý štát, ktorý má medzinárodné letisko, má mať právo aj na prevádzku svojho národného leteckého dopravcu. Tak ako sú ľudia hrdí na úspešných športovcov zo svojej krajiny, tak by mali byť hrdí aj na svojho národného dopravcu (na jeho históriu, flotilu, nalietavané destinácie, korporátnu značku), nech už žijú v hocktorom štáte našej planéty.
Prednedávnom ma priam šokovalo, keď si tu autor v inom článku o Air Montenegro položil otázku, prečo by mala mať Čierna Hora svojho národného leteckého dopravcu. Ja sa pýtam - a prečo by nemala mať? Nezáviďme im a doprajme každému štátu, nech ho má a nech je naňho hrdá. Konajme a správajme sa tak, aby sme mali aj my svojho národného dopravcu a boli naňho hrdí. Keď môže mať slovenská vládna letka 4 lietadlá určené predovšetkým pre "elity", nevidím dôvod, prečo by štát nemal prevádzkovať niekoľko lietadiel aj pre svojich "bežných občanov".
Že to niečo stojí? Áno. Treba samozrejme hospodáriť rozumne, ale povedzme si na rovinu. Keď si tu politici (namiesto snahy o sprostredkovanie mierových rokovaní) dovolia posielať zbrane našim susedom na vzájomné zabíjanie sa Slovanov, tak dať niečo aj na prevádzku svojho vlajkového leteckého dopravcu sa nemôže považovať za hriech.
Naopak, ten ACMI pronájem dvěstědvacítek může být zajímavou využitou mezerou na trhu, kdy jiné letecké společnosti mohou mít na nějaké slabší spoje k dispozici malé letadlo, aniž by si ho musely pořizovat. A velkorysá objednávka zase mohla AB zajistit nižší jednotkovou cenu.
Celkem 13 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Syrko: Nebezpečné je na tom to, že z veľkých leteckých spoločností ako Ryanair a Wizz Air sa stávajú megalomanské spoločnosti, ktoré likvidujú menšie aerolínie a nakoniec to môže dopadnúť tak, že tu zostane len zopár megaspoločností a aj pestrosť prevádzky bude ochudobnená. Už teraz sme napr. na Slovensku v stave, že nemáme jedinú slovenskú leteckú spoločnosť, ktorá by prevádzkovala pravidelnú linku. Pri vstupe do EÚ r. 2004 sme ich mali 4 (ak rátam aj Seagle Air, ktorý prevádzkoval poštovú linku BTS-VIE-BTS).
Tie konšpirácie typu podpory v nezamestnanosti si prosím nechajte vy pri tom pive, keď budete sedieť. Ja pracujem vyše desaťročie v stabilnej firme s dlhoročnou tradíciou. Poctivo platím štátu dane a odvody a právom od toho očakávam od štátu aj kvalitné spojenie v podobe základnej siete leteckých spojení aspoň do zopár európskych hubov ako AMS, BRU, CDG, CPH, FRA, MUC a ZRH, ako aj vnútroštátnu linku BTS-KSC-BTS. Nič z toho nefunguje! V leteckej doprave sme horší ako priemerný africký štát a to sme georgaficky situovaní v strede Európy, čo by sa dalo využiť v náš prospech a mohli by sme z toho profitovať.