Stalo se to, čeho se společnost JetBlue obávala. V rámci administrativního snížení počtu slotů na letišti Amsterdam Schiphol nařízeného nizozemskou vládou přišly JetBlue o sloty na hlavní sezónu roku 2024.
Dopravce otevřel transatlantické non-stop lety letouny Airbus A321LR do Amsterdamu v srpnu a plánoval počty letů postupně zvyšovat. Zákaz přichází v době, kdy společnost linku právě rozlétala, investovala do marketingu, atd. Do Amsterodamu létají JetBlue z New Yorku a Bostonu.
Americký hybridní dopravce zahájil transatlantické lety letouny A321LR v roce 2021. První linky vedly z New Yorku a Bostonu do Londýna. Od té doby JetBlue transatlantický program postupně rozšiřují. Všechny nyní provozované transatlantické linky JetBlue jsou komerčně úspěšné a těší se popularitě u cestujících.
JetBlue 29. září na základě předběžných jednání s nizozemským koordinátorem slotů ANCL podaly stížnost na případné omezení slotů u amerického ministerstva dopravy. JetBlue považují administrativní opatření nizozemské vlády za porušení dohod o vzájemném leteckém provozu mezi USA a EU. JetBlue proto navrhují, aby USA přijaly reciproční opatření, odebraly KLM sloty v New Yorku a uplatnily protiopatření proti leteckým společnostem aliance SkyTeam.
Pokud by se tak stalo, mají KLM vážný problém navíc. Jsou postiženy nejenom zmíněnými kvótami, ale čelí akutní hrozbě zavedení taxy pro tranzitní cestující. Taxy se navrhují v rozměru 50 eur/tranzitujícího cestujícího jedním směrem. Zvýšení cen letenek o 100 eur (v případě zpáteční letenky s přestupem v Amsterodamu) by výrazně snížilo konkurenceschopnost jak letiště Schiphol, tak společností KLM a KLM Cityhopper.
Aerolinky, které mají historická práva na sloty na Schipholu, musí počty letů omezit příští rok o 3,1 %, dalších 24 aerolinek, které zahajují provoz v tomto období, sloty na příští rok nedostanou vůbec. To je i případ JetBlue. KLM již oznámily, že v období od března 2024 musí škrtnout 17 letů denně.
Nizozemská vláda ve snaze omezit hlukovou a emisní stopu letiště omezuje počet slotů na Schipholu na 452 000 na rok, což je o 10 % méně proti skutečnosti roku 2019. (Foto: Airbus, JetBlue, 10x Travel, planes.cz)
Jiří tak mazej vykydat.....
Teda to je strašný, to je úplně šílený, jsem z toho hin. Vůbec nemůžu spát, jíst mi nechutná a trhá mi to žíly, ale ještě dobře, že tu jste vy všichni, co sem píšete ty oduševnělé příspěvky, bez nich by neměl dobytek co jíst.
Jak může být snaha o omezení nadměrné hlukové stopy letiště považována za "zelenou demagogii"? I v Amsterodamu žijí místní obyvatelé se základním právem na důstojné žití. To, že jim i v noci budou nad hlavou přistávat letadla co 5 minut znamená jasnou šikanu amsterdamských občanů.
Tak ekonomicky je lepší poslat 2x B787 místo jedné A380. Je super, že A321(X)LR může spojit místa, který dřív spojit ekonomicky nešlo. No a teď se začne dít to co v Nizozemí - to je jen první vlaštovka. A za 10 let se zjistí, že by bylo potřeba B747 a A380, který už ovšem nebudou, protože nebudou piloti, nebudou sloty, nebude místo ve vzduchu, ale budou lidi, co by chtěli letět.
prectete si ten clanek jeste jednou. oni neskrtali konkurencni dalkovku. oni skrtli vsechny nove spolecnosti.
ale jinak jsou padli na hlavu - takhle si zabijet klm. takhle to dopada, kdyz zelena demagogie vitezi nad zdravym rozumem
Tedy zrovna škrtnout konkurenční dálkovku?
Celkem 7 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
To vypadá, že si amsterodamští zvykli na kovidový klid, a když se letový provoz zase zmátořil, tak jim to začalo vadit.