Boeing potvrdil, že nebude dodavatelem letadla Soudného dne

  • 17.12.2023 16:59

Boeing dne 4. prosince potvrdil, že je vyřazen ze soutěže o nástupce Boeingu E-4B Nightwatch, který je označován také jako letoun Soudného dne. Letoun by plnil funkci velitelského stanoviště v případě rozsáhlého nukleárního konfliktu. Kromě toho jde o oficiální letoun ministra obrany. První informace o vyřazení Boeingu přineslo zpravodajství Reuters již 1. prosince s odvoláním na anonymní zdroje. USAF odmítlo informace komentovat.

Důvodem vyřazení je neschopnost Boeingu a Pentagonu dosáhnout dohody o smluvních podmínkách. Boeing v případě letadel VC-25B (Air Force One), KC-46A a T-7A podepsal kontrakt za pevnou cenu, což následně způsobilo miliardové ztráty, neboť náklady na vývoj a výrobu letadel včetně nákladů na odstraňování různých nedostatků a defektů výrazně převýšily původní předpoklady. To je také jeden z důvodů, proč divize Obrany, vesmíru a bezpečnosti hospodaří ve ztrátách. Od roku 2014 vytvořila divize na pevných kontraktech ztráty ve výši 16,3 miliardy dolarů.

Finanční ředitel Brian West během konference s investory 25. října ujistil, že nové vedení Boeingu nepodepsalo a nepodepíše žádný kontrakt za pevnou cenu. Ztrátové programy Boeingu budou trvat až do roku 2025, poté mohou být smlouvy revidovány nebo zrušeny.

USAF provozují čtyři exempláře E-4B National Airborne Operations Center, z nichž jeden je stále v pohotovosti. E-4B jsou derivátem Boeingu 747-200, přičemž vybavení letadla je vysoce odolné proti elektromagnetickým šokům, které by doprovázely jaderné výbuchy. V případě zničení pozemních velitelských center může být z paluby E-4B vydáván pokyn k použití jaderných zbraní. Posádka letadla čítá 112 osob. Letadlo je schopno doplňovat palivo za letu.

Boeing v souvislosti se svým vyřazením vyjádřil přesvědčení, že nabízí nejlepší a nejkomplexnější řešení, ve kterém se odráží 60 let zkušeností z vývoje a provozu E-4B. Pro Pentagon by proto byl výběr nástupce od Boeingu cestou nejmenšího rizika.

První dvě letadla byla vojenskému letectvu dodána v polovině 70. let. Jejich životnost končí v roce 2030, avšak již nyní se jejich provoz zajišťuje složitě.

Po odstoupení Boeingu zůstává jediným účastníkem výběrového řízení společnost Sierra Nevada Corp. Kontrakt má hodnotu 8,3 miliardy dolarů. Pentagon by měl kontrakt udělit v příštím roce. (Foto: USAF) 


Fotografie k článku



Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
18.12.2023 11:21

Sierra Nevada Corp. - to bude co za letadlo? Tipuju, že nejspíš tripl, ale úpravy nebude dělat Boeing, který "to nezvládá".

Radek - nepřihlášený host (...192.86...)
18.12.2023 06:34
Problém

Postavit teď takové letadlo může být problém. Je otázka, jestli systém FBW vůbec může mít odolnost požadovanou pro takové letadlo. Asi by byla nutná spolupráce s Northrop-Grumman (zkušenosti s B-2). Boeingu se do toho nechce. A když vidíme potíže s Air Force One (možná mírnější požadavky), tak se nedivím.

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace