Airbus žádá FAA o výjimku z certifikace pro A321XLR

  • 25.01.2024 06:31

Airbus by chtěl instalovat do letadel A321XLR minikabiny pro prémiové cestující. Nyní se snaží přesvědčit regulátora FAA (Federal Aviation Administration), že dveře těchto minikabin neohrozí plnění limitu pro nouzovou evakuaci letadla. Řešení s dveřmi minikabin je v konfliktu se standardy Part 25 a Part 121, platnými pro letadla vyrobená po 27. listopadu 2006.

Airbus mimo jiné argumentuje tím, že podobné uspořádání již bylo schváleno pro variantu Airbus Cabin Flex (ACF) letadel A321neo. Podobné uspořádání mají také populární kabiny Mint Studio letadel A321LR společnosti JetBlue provozovaných na transatlantických linkách.

Airbus uvádí, že posuvné zástěny budou během přistání a startu letadla otevřeny a zajištěny. Kabina bude mít také další mechanismus pro otevření posuvných zástěn. Airbus zpochybňuje, zda „posuvný element“ odpovídá pojmu „dveře“ zmíněný příslušným standardem.

Konfigurace kabiny s dveřmi je součástí požadavku nejmenované americké letecké společnosti, která hodlá letadla provozovat ve třítřídní konfiguraci pro 155 cestujících, z nichž 20 míst je v minikabinách obchodní třídy.

Pravděpodobně se jedná o American Airlines, které v roce 2022 zveřejnily konfiguraci A321XLR pro 155 cestujících, což doprovodily fotografií 20 kabin Flagship Suite v obchodní třídě. Letadla A321XLR objednaly v USA společnosti American Airlines (50 objednávek), JetBlue (13 objednávek) a United Airlines (50 objednávek).

Airbus plánuje dodat první A321XLR americkým zákazníkům koncem tohoto roku. Na verzi A321XLR získal celkem 495 objednávek.

Díky svému ve své třídě bezkonkurenčnímu doletu až 8700 km má letoun nejlepší předpoklady pro úspěšné nasazení na přímých dálkových linkách na menší letiště nebo pro „rozlétání“ nových dálkových spojů. Tj. všude tam, kde by nasazení širokotrupých letadel nedávalo ekonomický smysl.

Nízkonákladovým společnostem jako je Wizz Air může A321XLR pomoci expandovat na lukrativní mezikontinentální linky. Letadla tak zpřístupní dálkové a mezikontinentální lety daleko větší skupině zákazníků.

Nasazení efektivních jednouličkových letadel snižuje dopravcům riziko, že na dálkových linkách nedosáhnou potřebného vytížení širokotrupých letadel. (Foto: American Airlines, Airbus)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace