Boeing stáhl žádost o udělení výjimek na 737 MAX 7

  • 31.01.2024 16:54

Boeing v pondělí informoval, že pořádal regulátora FAA o stažení žádostí o výjimku z některých důležitých bezpečnostních požadavků. Jedná se například o odmrazování motorových gondol. Boeing nyní prohlásil, že najde technické řešení, jak certifikačním požadavkům vyhovět.

Nové řešení bude zahrnuto do certifikačního programu verze 737 MAX 7.

Z grafu níže se zdá, že MAX 7 je relativně okrajovou verzí. Není tomu tak. Dominantní množství objednávek jsou od Southwest Airlines, které tímto modelem potřebují nahradit dosavadní Boeingy 737-700. Southwest jsou jedním z klíčových zákazníků Boeingu. Z celkové flotily 819 letadel je 387 letadel právě verze 737-700. Southwest mají objednáno 302 letouny 737 MAX 7, přičemž první očekávaly ještě tento rok.  

Boeing zažádal o zmíněnou výjimku, neboť letadlo nesplnilo certifikační požadavky. FAA je přesvědčeno, že jde o potenciálně katastrofický problém, zatímco Boeing argumentoval tím, že možnost vážné nehody je „extrémně nepravděpodobná“. Boeing je přesvědčen, že stačí perspektivně zajistit varování pilotům o nutnosti za určitých okolností systém vypnout. Nejedná se tedy o kritický ani urgentní problém.  

Odborová organizace pilotů stojí za pozicí FAA. Šéf Allied Pilot Association (APA) cpt. Dennis Tajer k tomu uvedl, že pokud piloti nechají zapnutý systém odmrazování v prostředí bez námrazy na dobu delší než 5 minut, vznikne bezprostřední nebezpečí, že se část motorové gondoly oddělí od letadla, přičemž odletující úlomky mohou zasáhnout a prorazit trup letadla a vynutit si nouzové přistání mimo letiště. Letoun dnes není vybaven žádným varováním a spoléhá se na paměť a zkušenost pilotů. Tajer uvedl: „Boeing dnes není schopen konzistentně vyrábět spolehlivá a zejména bezpečná letadla“.

Boeing žádal o udělení výjimky do roku 2026. Tajer prohlásil, že je neakceptovatelné, že Boeing na vyřešení problému potřebuje dva roky. Minulý čtvrtek senátorka Tammy Duckworthová, která je bývalou vojenskou pilotkou a šéfkou komise pro bezpečnost letectví, vyzvala úřad FAA, aby žádost Boeingu zamítl. Trvá na tom, že Boeing musí zajistil systémové řešení problému a naléhá na FAA, aby „zastavil tuto šílenost“.

Soudí se, že Boeing stáhl žádost o výjimku v okamžiku, kdy zjistil, že její schválení je nepravděpodobné či vyloučené.

Lze předpokládat, že FAA bude při certifikaci letadla velmi důsledná, a ta se kvůli tomu zřejmě protáhne. To povede i ke zpoždění certifikace verze MAX 10.


Fotografie k článku



Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
01.02.2024 10:51

Předpokládám, že v prostředí bez námrazy se systém začně přehřívat, v důsledku čehož může dojít k uvolnění a oddělení některých dílů. To fakt nejsou u B schopni vymyslet termoregulaci (nebo alespoň snímání teploty)? S tou firmou to vážně jde do háje :-(

Ghofig - nepřihlášený host (...188.172...)
01.02.2024 10:00

If it's Boeing, I'm not going.

Gajda - nepřihlášený host (...49.248...)
01.02.2024 08:49

Je pravda, že u spousty problémů jen stačí něco udělat, aby se zabránilo katastrofě. Ale bohužel u Boeingu není poslední dobou jistota, že o tom co něco udělat, se ti piloti dozví.

Jan - nepřihlášený host (...81.126...)
31.01.2024 21:04

Každý svého štěstí strůjce.

Celkem 4 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace