Asociaci leteckých dopravců Airlines for Europe (A4E) zklamalo jednání s orgány EU o zavedení jednotného evropského nebe (Single European Sky, SES2+).
Uplatnění SES2+ by znamenalo odklon od historického a přežitého uspořádání vzdušného prostoru nad Evropou. Na projektu jednotného evropského nebe se pracuje již přes 20 let, aniž by bylo dosaženo hmatatelného pokroku. Počátky SES sahají do roku 1999, přičemž první pravidla přijal Evropský parlament a Rada Evropské unie již v roce 2004.
Restrukturalizace fragmentovaného vzdušného prostoru zemí EU by umožnila zkrátit letové doby, což by přispělo k úsporám paliva a snížení emisí. Podle odhadů by bez jakýchkoliv větších investic bylo možno během krátké doby ušetřit až 10 % paliva. Reforma je proto důležitým krokem v dekarbonizaci letectví.
Návrhy přesto naráží na partikulární zájmy jednotlivých zemí, což maří pokrok jednání. Pro politiky je zjevně snazší dosáhnout konsensu ve věci penalizace letecké dopravy než na přijetí konstruktivních kroků v reorganizaci řízení letecké dopravy. Jak již dříve trefně poznamenal generální ředitel easyJetu Johan Lundgren, „daně emise CO2 nesníží”.
Mezinárodní organizace IATA a sdružení leteckých společností Airlines for Europe (A4E) trvale kritizují evropské politiky, že „sice pravidelně poučují o klimatických dopadech letecké dopravy, ale zároveň odmítají prosazovat reformy, které by prokazatelně snížily uhlíkovou stopu ve vzdušném prostoru Evropy o až 10 %.“
A4E i přes nezdar jednání ujišťuje, že bude dále pokračovat ve svém úsilí prosadit zavedení jednotného nebe. (Foto: NASA, Research Gate, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém