Ministr Ministerstva půdy, infrastruktury a dopravy Jižní Koreje Park Sang-woo na tiskové konferenci 7. ledna oznámil, že rezignuje. Oznámilo to zpravodajství Reuters. Ministr cítí velkou odpovědnost za katastrofu letadla Jeju Air, která si vyžádala životy 179 ze 181 osob na palubě. Sang-woo rezignuje po vyřešení současné politické krize v zemi.
Boeing 737-800 (HL8088) přistával v nouzi na letišti Muan (MWX) poté, kdy pilot ohlásil srážku s ptáky. Letoun přistál se zasunutým podvozkem a mechanizací křídla při příliš vysoké rychlosti asi v polovině 2800 m dlouhé dráhy. Po vyjetí za práh dráhy najelo letadlo do náspu za koncem dráhy. Přestože vyšetřování příčin katastrofy ještě probíhá, média se soustřeďují na to, že smrt osob na palubě zavinila právě srážka s vysokým náspem a betonovou zdí (viz foto), na které byly umístěny antény radionavigačního zařízení. Místo použití vyšších a snadno destruovatelných držáků antén, které by byly použity normálně, byla na letišti Muan zajištěna potřebná výška antén jejich umístěním na vysoký násep s betonovou zdí. O ten se letadlo roztříštilo a explodovalo. Katastrofu přežili jen stevard a letuška, kteří seděli na svých místech v zadní části trupu.
Protože je nejasné, proč letadlo přistávalo se zasunutým podvozkem, byla nařízena kontrola podvozku letadel 737-800 všech jihokorejských aerolinií. Ta musí být dokončena do 10. ledna.
Uzavření letiště Muan International Airport bylo v souvislosti s probíhajícím vyšetřováním prodlouženo do 14. ledna.
Není obvyklé, že by srážka s ptáky vedla k takto fatální katastrofě. Jak to bývá, katastrofa vyvolává řadu otázek a spekulací. Z pořízeného videa a fotografií se jeví, že letoun měl během nouzového přistání aktivované obraceče tahu. Podle názoru jihokorejských médií je to nekonsistentní s hypotézou totálního selhání hydrauliky po srážce s ptáky. Lze samozřejmě připustit, že se mohly obraceče otevřít samovolně při nárazu a tření motorů o dráhu. Vyšetřování musí rovněž objasnit, proč byl zasunut podvozek. Ten lze nouzově vysunout i bez hydrauliky, a to mechanicky (s využitím gravitační síly). Zdá se také, že piloti s nouzovým přistáním velmi spěchali (viz obr. schéma přistání), jedno ze svědectví uvádí, že neměli dostatečný tah k opakování přiblížení. Letadlo přistávalo při vysoké rychlosti a dosedlo až v polovině dráhy. Klíčem k objasnění nehody bude analýza práce posádky, důvodů a přesného průběhu přiblížení k dráze 19 a nevysunutí podvozku a přistávacích klapek. Tyto a řadu dalších otázek zodpoví až vyšetřovací zpráva, předběžné závěry musí být vydány do měsíce od události, nicméně není jasné, zda bude hotova analýza záznamníku letových údajů.
Šéfovi Jeju Air bylo po dobu vyšetřování zakázáno opustit zemi.
Jihokorejský úřad vyšetřování Aviation and Railway Accident Investigation Board již dokončil přepis záznamníku zvuků v kabině (CVR). Záznamník letových údajů (FDR) byl poškozen a zaslán k rekonstrukci dat a dekódování americkému úřadu NTSB. (Foto: Yonhap, BBC, Reuters, AeroXplorer, planes.cz)
Celkem 1 záznam
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Ten násep vede i podél obou stran dráhy. Myslím, že je tam jako ochrana proti vodě. Psát "Místo použití vyšších a snadno destruovatelných držáků antén, které by byly použity normálně, byla na letišti Muan zajištěna potřebná výška antén jejich umístěním na vysoký násep s betonovou zdí." mi nepřijde správné.