Lufthansa bude prvním provozovatelem Boeingu 777-9

  • 05.02.2025 06:18

Generální ředitel Boeingu Kelly Ortberg potvrdil, že první dodávka Boeingu 777-9 půjde k Lufthanse. Dodávku letadla se podle ujištění výrobce uskuteční v roce 2026, bezprostředně poté, co letoun získá certifikaci FAA. Kromě letadla samotného je nezbytné certifikovat také sedadla první třídy. Firma vysvětluje, že interiér 777-9 je velmi komplexní a certifikace tudíž složitější.

Lufthansa má objednáno celkem 27 exemplářů a je největším evropským zákazníkem řady 777X. 

Tímto vyjádřením jsou ukončeny spekulace, kdo bude prvním provozovatelem 777-9. Analytici se domnívali, že jím budou Qatar Airways, které mají dvě objednávky na celkem 94 letadel řady 777X. Qatar Airways jsou rovněž zahajovacím zákazníkem modelu 777-8F.

Největším zákazníkem 777X jsou Emirates s objednávkou 205 exemplářů.  

Certifikace letadla 777-9 byla zahájena s výrazným zpožděním, přičemž certifikační lety byly vloni pět týdnu po jejich začátku přerušeny kvůli defektu upevnění motoru. Tento defekt byl odhalen na několika prototypech. Upraveny budou postupně všechny prototypy 777-9. Jako první obnovil zkušební lety prototyp WH003 (N779XY) dne 16. ledna. Jde o prototyp, který je hlavním zkušebním letounem první fáze certifikace. Během uzemnění byly přepracovány tahové prvky upevnění motoru včetně sestavy obracečů tahu. Tento prototyp je vybaven finální verzí motoru GE Aerospace GE9X s upraveným pláštěm spalovací komory a nejnovější verzí softwaru pro řízení motoru.

Rozhodně se nedá říci, že program zkušebních letů je intenzivní:

  • prototyp WH003 (N779XY) nalétal v lednu během tří letů pouhé 4 hodiny a 6 minut. WH003 je vedoucím letounem počáteční certifikační fáze.
  • WH002 (N779XW) obnovil lety 23. ledna a do konce měsíce absolvoval celkem pět letů. Slouží ověřování systému automatického přistání.
  • WH001 (N779XX) letěl naposledy 9. srpna 2024. Je určen pro testování stability, ovladatelnosti a hodnocení aerodynamiky při vysokých a nízkých rychlostech. Byl používán pro testy avioniky, systémů řízení a brzd.
  • WH004 (N779XZ) letěl naposledy v listopadu 2021. Jde o prototyp vybavený produkční kabinou pro cestující. Bude použit při funkčních testech v podmínkách podobných rutinnímu provozu u letecké společnosti.

I přes ujištění generálního ředitele Kelly Ortberga panují mezi zákazníky pochybnosti ohledně termínu zahájení dodávek v roce 2026.

Termín zahájení dodávek nákladního 777-8F sklouzl v říjnu 2024 dokonce až na rok 2028.

V době zahájení prodeje v roce 2013 se plánovalo uvedení do komerčního provozu v roce 2020. Přehled objednávek je zde. (Foto: AirlineGeeks | Katie Zera, @b777xlovers, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace