Air Canada doufá, že Airbus dodá první ze 30 objednaných letadel A321XLR ve čtvrtém čtvrtletí. Slovo „doufá“ je v tomto případě citací a vzhledem k neutěšené situaci v dodávkách je plně na místě. Air Canada na tento termín nesází. Na konferenci Routes Americas 2025 v Nassau na Bahamách uvedl viceprezident společnosti Air Canada pro plánování a návrh letové sítě Alexandre Lefevre, že jeho „míra důvěry v termíny dodávek letadel je omezená“. „Na XLR čekáme už poměrně dlouho a stále čekáme,“ vysvětlil. „Takže náš plánovací proces nyní zahrnuje větší rezervu. Pokud nám výrobce řekne, že letadlo dorazí v říjnu… obvykle plánuju [nasazení do provozu až na] březen.“
Lefevre poznamenal, že zpoždění dodávek se zdaleka netýkají jen Airbusu. „Je to napříč celým odvětvím,“ řekl. „Nejsou to jen výrobci letadel, ale i dodavatelé, výrobci motorů. Všichni teď trpí.“
Dodávky již objednaných XLR mají být dokončeny do roku 2029. Dodávka bude součástí probíhající obnovy flotily jednouličkových letadel. Polovina XLR bude pronajata, zatímco druhou polovinu – 15 letadel – Air Canada pořídí na základě přímé kupní smlouvy s Airbusem. Kromě zmíněných 30 pevných objednávek má Air Canada na XLR ještě deset opcí, které může čerpat v období 2030-2032. Všechna XLR budou poháněna motory Pratt & Whitney PW1100G. Vyplývá to z aktualizace plánu obnovy flotily, který Air Canada oznámila 28. března.
Letadla XLR byla objednána v březnu 2022, přičemž první dodávky byly kontrahovány na první čtvrtletí 2024. Dodávky jsou tedy zpožděny takřka o dva roky (pokud nyní odsouhlasené termíny budou Airbusem dodrženy).
Dodávky XLR přinesou Air Canada nové možnosti rozšířit své sítě. Letecká společnost plánuje v tomto letadle představit svůj nový produkt obchodní třídy. Letouny budou konfigurovány se 182 sedadly, včetně 14 plně polohovatelných sedadel v business třídě.
„V Kanadě vidíme, že se XLR velmi dobře hodí,“ řekl Lefevre. „Máme spoustu trhů, které jsou z hlediska poptávky [celoročně] poměrně malé. Jednoduchý příklad: Montreal. Existují trhy z Montrealu, které dnes můžeme obsluhovat s 250–300 sedadly. Ale samozřejmě to funguje tři, čtyři měsíce v roce. Tak jak si udržet celoroční přítomnost?“ A321XLR je „nástroj“, který umožní, aby lety na těchto trzích byly „k dispozici po celý rok“.
Kromě nasazení letadla na stávající trasy Air Canada předpokládají „celou řadu nových trhů, které se letadlem otevřou“.
Mezi severoamerickými zákazníky mají objednávky na XLR kromě Air Canada také Air Transat, American Airlines, JetBlue Airways a United Airlines. American očekávají první XLR letos, zatímco United plánují převzít své první A321XLR v lednu 2026. American Airlines a United mají objednáno po 50 exemplářích každá. Jediným větším zákazníkem XLR jsou IndiGo s 69 objednávkami.
A321XLR je variantou typu A321neo s maximální vzletovou hmotností 101 tun a doletem až 8700 km. (Foto: @Tobias_Gudat, Airbus)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém