11. dubna byl v areálu společnosti Airbus v Getafe u Madridu předán španělskému letectvu první letoun Airbus A330 MRTT (Multi-Role Tanker Transport). Letectvo si objednalo celkem tři exempláře, které vznikají úpravou z letadel A330 původně provozovaných společností Iberia.
Některé španělské letouny A400M jsou sice vybaveny systémem pro tankování za letu Hose and Drum Unit (HDU), avšak letectvo při dálkových misích do značné míry záviselo na součinnosti evropských spojenců.
Španělsko v minulosti provozovalo flotilu tankovacích letadel KC-135 na bázi Boeingu 707. Tato letadla byla vyřazena z provozu v roce 2016. Proces přestavby letounů A330 na tankovací verzi MRTT (Multi-Role Tanker Transport) s možností doplňování paliva za letu provádí Airbus Defense and Space v Getafe u Madridu.
Druhý letoun se má připojit k flotile španělského letectva v průběhu roku 2025 a třetí v roce 2026.
Všechny tři stroje budou umístěny na základně Torrejón de Ardoz nedaleko Madridu, kde budou sloužit v rámci 45. letky (Ala 45) španělského letectva (Ejército del Aire).
Kromě tankování mohou letadla přepravovat cestující a náklad. A330 MRTT má dolet až 16 000 km, pojme až 300 osob, 45 tun nákladu, nebo může být vybaven zdravotnickým modulem MEDEVAC.
Na konci března 2025 oznámilo Dánsko, že plánuje pořídit dva letouny A330 MRTT, aby přispělo do Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet (MMF) – panevropské iniciativy, v jejímž rámci šest evropských zemí (Německo, Norsko, Belgie, Nizozemsko, Lucembursko a Česká republika) sdílí kapacity pro přepravu a tankování za letu.
Letouny A330 MRTT vycházejí z platformy A330-200, přičemž konverze na MRTT zajišťuje závod divize Airbus Defense and Space v Getafe u Madridu.
Airbus nyní pracuje na vývoji verze MRTT+, která je založena na platformě A330neo a nahradí A330 MRTT. Přechod na platformu A330neo není úplně přímočarý, neboť A330neo má, kromě jiného, odlišné křídlo. Křídlo A330-200 bylo „sdíleno“ s čtyřmotorovým A340, což zjednodušilo instalaci zařízení pro doplňování paliva za letu.
Přechod k MRTT+ neznamená konec A330 MRTT. Provozy v Austrálii, Kanadě, Francii a Španělsku se budou moci nadále zabývat konverzemi civilních A330-200 pro přepravu cestujících na MRTT. (Foto: Airbus, Frag Out, Euro-sd, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém