Soutěž Airbus vs. Embraer posiluje polskou leteckou výrobu

  • 24.04.2025 06:15

Airbus a Embraer soutěží v Polsku o významnou zakázku na 84 regionálních letadel. Embraer kromě toho nabízí armádě svůj úspěšný transportní KC-390. Soutěž Airbus vs. Embraer však jde daleko dále. Oba dodavatelé považují Polsko nejenom za velkého zákazníka, ale i za významnou a perspektivní evropskou bázi pro výrobu komponent letadel, servisní a další služby.

Airbus zaměstnává již nyní ve čtyřech provozech v Polsku na 800 zaměstnanců. Šéf Airbusu Guillaume Faury se chystá Polsko v dohledné době navštívit. To předznamenává další výrazné rozšíření spolupráce. Na druhou stranu Polsko zvažuje kapitálový vstup do Airbusu. Polsko by se tak stalo po Francii (10,83 %), Německu (10,82 %) a Španělsku (4,1 %) čtvrtou zemí s kapitálovým podílem v Airbusu. To samo o sobě může postavit Airbus na mapu LOTu.

Ve své továrně ve Varšavě vyrábí Airbus části letadel A330 a kabelových svazků pro letadla rodiny A320 a A330. Vývojáři v Okęcii navrhli a vyvinuli letoun PZL-130 Orlik určený pro základní i pokročilý výcvik vojenských pilotů.

V blízkosti letiště Okęcie ve Varšavě provozuje Airbus výrobní závod, konstrukční kancelář a středisko údržby, oprav a generálních revizí (MRO), které zajišťuje servis pro flotilu letounů C295 polského letectva i pro letadla jiných zemí.

Až 60 % součástí všech letounů C295 prodaných po celém světě se vyrábí právě zde. Přibližně 70 % všech elektrických kabelových svazků pro transportní letouny C295 pochází z Varšavy. Airbus dosud dodal polskému letectvu 16 letounů C295.

S Technickou univerzitou v Lodži otevřel Airbus v Lodži v roce 2015 konstrukční kancelář. Jde o čtvrté výzkumně-vývojové středisko, které divize vrtulníků Airbusu v Evropě zřídila – po střediscích ve Francii, Německu a Španělsku.

Embraer rovněž nezahálí. U příležitosti své březnové návštěvy Polska uvedl prezident a generální ředitel Embraeru Francisco Gomes Neto: „Embraer je součástí polského leteckého ekosystému již více než 25 let a nyní, když Embraer výrazně roste po celém světě, jsme odhodláni rozšířit naši průmyslovou spolupráci s polskými partnery, a to v oblasti výroby, finální montáže, údržby a oprav. Na podporu tohoto růstu plánuje Embraer pomoci rozvíjet schopnosti a dovednosti, které posunou polský letecký sektor na další úroveň úspěchu.“

Embraer má již nyní významnou výrobní bázi v Evropě – 30 % letounu řady E2 se vyrábí v EU. Například křídla v Portugalsku, další klíčové komponenty ve Francii, Německu, Rakousku, Španělsku a Belgii. V případě víceúčelového letounu KC-390 pochází dokonce 42 % dodavatelského řetězce z Evropské unie.

Nyní Embraer v rámci své strategie zvažuje vybudovat v Polsku linku finální montáže KC-390. Očekává se, že to může vytvořit hodnotu až miliardy dolarů a 600 pracovních míst.

Polsko se může ze soutěže Airbusu s Embraerem těšit. Embraer má v LOTu dobré postavení, ale evropskou vazbu Airbusu nelze podcenit. Airbus potřebuje povzbudit prodeje problematického letadla A220, Embraer zase potřebuje udržet tradičního zákazníka a posílit pozice v Evropě, které v tomto segmentu dominují A220. (Foto: LOT, planes.cz)  


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



petrp (...80.24...)
24.04.2025 09:45

Škoda , že je článek jednostranně napsaný, jde tu jen o souboj EMB/ A220 (nesouhlasím, že by to letadlo bylo problematické), protož Boeing takové nemá a ten je už v Polsku sakra zahnízděný:
www.trade.gov.pl/en/news/american-boeing-continues-to-invest-in-poland/

Radek V. - nepřihlášený host (...212.223...)
24.04.2025 08:22
Poláci

Polsko své PZL-130 Orlik modernizovalo v letech 2020-22 na verzi s digitálním kokpitem a dalšími úpravami. Za celou dobu ale nezískali jediného zahraničního zákazníka (hlavně kvůli Embraer Tucano) a z původně vyrobených provozují už jen 28 modernizovaných kusů. Letouny už jsou staré a po roce 2030 je bude třeba nahradit - vyberou si Embraer Tucano nebo L-39NG? Velká část KC-390 se vyrábí v Aeru. Spolupráce s Polskem by pomohla i nám.

Miroslav - nepřihlášený host (...73.21...)
24.04.2025 07:31
Na okraj...

Zaujímavý vývoj. Snáď si nájdu v procese výroby svoje miesto aj českí a slovenskí subdodávatelia súčiastok.

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace