Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTSB) vyšetřuje přerušená přistání dvou komerčních letů, které ve čtvrtek směřovaly na letiště Reagan National Airport (DCA) a dostaly se do nebezpečné blízkosti armádního vrtulníku Black Hawk jednotky PAT (Priority Air Transit).
Federální úřad pro letectví (FAA), který rovněž případ vyšetřuje, uvedl, že řídící letového provozu ve čtvrtek kolem 14:30 místního času nařídili Airbusu A319 letícím na lince Delta Air Lines 1671 a Embraeru 170 na lince Republic 5825 „přerušit přiblížení na letiště Reagan Washington National, a to kvůli transportnímu vrtulníku PAT směřujícímu k armádnímu heliportu Pentagonu“.
Vrtulníky v blízkosti letiště jsou pod přísným dohledem od 29. ledna, kdy došlo ke srážce letu American Airlines 5342 s armádním vrtulníkem volací značky PAT25 od stejné jednotky. Katastrofa si vyžádala 67 obětí.
Armádní mluvčí kapitánka Victoria Goldfedib v prohlášení uvedla: „Řízení letového provozu Pentagonu nařídilo vrtulníku UH-60 Black Hawk provedení „go-around“ s přeletem nad heliportem Pentagonu v souladu se schválenými postupy. V důsledku toho řízení letového provozu letiště DCA nařídilo přerušit přistání dvou civilním letounům, aby zajistilo bezpečné rozestupy v letovém prostoru.“ Mluvčí dodala, že incident se vyšetřuje.
Podle informací, které regulátor FAA sdělil Kongresu, se letadlo letící na lince Delta 1671 přiblížilo k vrtulníku na „1,4 km horizontálně a 122 metrů vertikálně“. Druhý let, Republic 5825, se dostal na „640 metrů a 61 metrů“ od vrtulníku.
„Zdá se, že vrtulník Black Hawk neletěl přímo na heliport Pentagonu,“ uvádí předběžná zpráva FAA sdílená s členy Kongresu.
Dotčený vrtulník Black Hawk patřil k 12. leteckému praporu z Fort Belvoir ve Virginii – stejné jednotce, jejíž vrtulník zavinil tragickou katastrofu 29. ledna.
„Bezpečnost musí být vždy na prvním místě,“ napsal ministr dopravy Duffy na platformě X. „Právě jsme ztratili 67 životů! Už žádné vrtulníkové přelety pro VIP nebo zbytečný výcvik v přeplněném vzdušném prostoru DCA plném civilních letadel. Vezměte si taxi nebo Uber – většina VIP má navíc k dispozici služební limuzíny.“
Ačkoli byl čtvrteční let podle dostupných informací součástí cvičného leteckého výcviku, nikoliv přepravy VIP, Duffyho rozhořčení odráží rostoucí veřejné pobouření nad opakovaným porušováním bezpečnostních protokolů – zvláště v jednom z nejrušnějších a nejsložitějších vzdušných prostorů země.
„Je šokující, že pouhé tři měsíce poté, co se armádní vrtulník Black Hawk tragicky srazil s dopravním letadlem, ta samá armádní jednotka opět nasadila vrtulník příliš blízko civilním letadlům na finálním přiblížení k letišti DCA,“ uvedla senátorka Maria Cantwellová z Washingtonu. „A to méně než týden poté, co jednotka obnovila lety v oblasti hlavního města.“
Senátor Ted Cruz, předseda senátního výboru pro obchod, prohlásil, že bude usilovat o legislativu, která „ochrání cestující veřejnost před nebezpečně blízkými průlety armádních vrtulníků“ v blízkosti letiště.
„Myslím, že je načase, aby FAA rychle jednala a převzala kontrolu nad národním vzdušným prostorem, aby armáda přestala provozovat leteckou taxislužbu pro vojenské představitele v blízkosti letiště Ronald Reagan Washington National,“ napsal Cruz na platformě X. Jednotka PAT je nazývána „zlaté taxi“, neboť přepravuje vyšší důstojníky americké armády.
Vyšetřovatelé katastrofy z 29. ledna zjistili, že v období let 2021 až 2024 došlo ve vzdušném prostoru USA k 15 214 případům tzv. „nebezpečného sblížení“, kdy se letadla ocitla v horizontální vzdálenosti menší než 1 námořní míle (1,85 km) od kolize, s vertikálním odstupem menším než 400 stop (122 metrů).
Podle NTSB bylo navíc zaznamenáno 85 případů, kdy byla letadla od sebe horizontálně vzdálena méně než 1500 stop (457 metrů) a vertikálně méně než 200 stop (61 metrů). (Foto: MailOnline, The Hill, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém